DIREKTORICA ZRAČNE LUKE IRENA ĆOSIĆ: Postignuti rezultati zasluga su svih djelatnika!

Glavna turistička sezone je iza nas, a ostvareni rezultati, osvrt na proteklo razdoblje, te planovi za budućnost bili su povod za razgovor s direktoricom Zračne luke Zadar, Irenom Ćosić.
* Evo glavna sezona 2015. je iza nas i ulazimo u posezonu. Kako ste zadovoljni postignutim rezultatima dosada u Zračnoj luci Zadar?
– Moramo podsjetiti javnost da smo u sezonu ušli sa otežavajućim faktorima koji su se dogodili nažalost ne našom voljom ili propustom, a odnosili su se na odlazak avio kompanije Scandjet u Rijeku gdje je i CTN prebacila liniju za Munchen, Poljski Eurolot je bankrotirao a i s Ryanairom smo imali ugovorene dvije destinacije manje, te nekih 100-tinjak rotacija manje u odnosu na 2014 godinu. Sve to skupa odrazilo se u glavnoj sezoni kada se osjetio gubitak spomenutih aviona.
No međutim popunjenost na svim linijama je bila izuzetno dobra, oko 83%, a na nekim linijama Ryanaira i preko 90% pa se uspio nadomjestiti dio u ukupnom broju putnika kojih je s danom 9. rujna prošlo 382.823 što je u odnosu na isti period 2014. nešto manje za 2,5 %.

irena cosic 11
* Može se reći da ste, unatoč gore navedenim okolnostima, imali vrlo uspješnu sezonu?
– Općenito imali smo jako dobru predsezonu. Do 31. svibnja bilježili smo povećanje od 14%, a kroz lipanj i posebice srpanj dogodio se pad zbog prije navedenih razloga, dok je kolovoz imao broj putnika gotovo u nivou prošle godine. Dakle, bio je manji broj zrakoplova, ali su ljudi više putovali i dobro popunili postojeće linije što nam je izuzetno značajno i ne samo nama nego i brojnim stanovnicima i gospodarstvenicima našeg grada i šire u županiji koji se bave bilo kojom vrstom pratećih djelatnosti u turizmu.
Naravno da je tu najveći doprinos od low cost kompanije Ryanair koji dovozi 2/3 naših putnika, ali i ostali avio prijevoznici su imali dobru popunjenost ovo ljeto. Posebno nam je drago da se sezona prilično produžila i traje od kraja ožujka do 10. studenog zahvaljujući opet Ryanairu koji prvi počne sezonu i zadnjim letovima i završi sezonu. Radimo i na još većem produženju sezone ali se za to trebaju stvoriti pretpostavke po pitanju određenih događanja, općenito dodatne turističke ponude tijekom zime koje će privući goste k nama.
* Kakvi su planovi i očekivanja u sezoni 2016.? Kako planirate poslovanje s dobiti ?
– Nadamo se i očekujemo da će sezona 2016. biti bolja od ove 2015. god., a vidjet ćemo u predstojećim pregovorima koliko ćemo dobiti rotacija i destinacija Ryanaira. Naravno da se paralelno vode pregovori i s drugim novim avio kompanijama, ali o tome ćemo moći više reći kad se pregovori dovrše do ožujka 2016. Tada će zasigurno biti novih pozitivnih vijesti vezano za konkretnije i točnije prognoze prometa u 2016. Evo, uskoro putujemo u Durban, JAR, gdje se održava svjetska konferencija World Routes 2015., kada ćemo imati priliku razgovarati s brojnim predstavnicima avio kompanija, naravno koje prihvate naš zahtjev za istim. Poznato je već javnosti da smo mi turistički animatori naše županije na takvim događanjima kada kroz razne prezentacije objašnjavamo što Zadar nudi u turističkoj ponudi, što imamo u okruženju od nacionalnih parkova, a kulturne baštine i svega onog što bi turiste zainteresiralo na dolazak u Zadar, a naravno i avio kompaniju navelo na odluku o letenju u Zadar. Dakle sve ovisi o turističkoj ponudi i smještajnim kapacitetima, a mi kao zračna luka smo samo servis i jedna karika u cijelom turističkom lancu.

irena cosic 31

*Kakva su Vaša očekivanja?
– Vezano za poslovanje očekujemo kao i prethodnih godina da to bude s određenim iznosom dobiti, ovisno o prihodima, posebno jer su se od ove godine dodatno povećali rashodi zbog uvođenja zaštitarske službe za pregled putnika i ručne prtljage što nas godišnje košta cca 2 milijuna kuna. Prihodi su općenito smanjeni i u DFS- u od ulaska u EU zbog obračuna PDV i smanjenih marži, a bitno su se promijenile zakonske odredbe i uvjeti poslovanja u odnosu na 2013g., a koji nam ne idu u prilog nego predstavljaju otežavajuću okolnost.
*Koji su najvažniji infrastrukturni projekti na čijoj realizaciji se radi?
– Nedavno su naša dva glavna infrastrukturna projekta; rekonstrukcija i produljenje uzletno sletne staze, kao i rekonstrukcija i proširenje glavne stajanke, dobili status strateški važnih za RH što ćemo nadam se pomoći u bržem ishođenju potrebitih suglasnosti, rješavanju imovinsko-pravnih odnosa za pravo građenja i dozvola za gradnju.
Ove projekte ćemo staviti u postupak predaplikacije za sufinaciranje iz EU fondova premda nam svi govore da više zračne luke neće dobivati sredstva iz EU fondova, izuzev Zračne luke Dubrovnik. No nema predaje po tom pitanju, radimo na dokumentaciji, educiramo se u specijaliziranim institucijama za postupak pripreme i provedbe projekta.
*Ukoliko ne dobijete sredstva iz EU fondova, razmatra li se neki drugi način financiranja?
– Ukoliko se pak i dogodi negativni odgovor iz EK nećemo stati na tome nego ustrajno tražiti povoljnog investitora o kojem će u konačnici odlučivati naši vlasnici. U tu svrhu smo već izradili promotivni materijal sa vizualizacijom i animacijom projekata koji prikazuju objekte u njegovoj završnici. Sve je to normalna procedura kao i kod ostalih strateških projekata koje smo imali prilike za vidjeti na primjerima Luke Gaženice, Aerodroma Stankovci, Vrata Zadra i ostalih planiranih projekata. Jedan dio od tog promo materijala, promotivni video je postavljen na našim stranicama na DM i pogledalo ga je više od 4.500 korisnika što je očiti dokaz o velikom interesu u javnosti.
*U jednom od ranijih intervjua spominjali ste i niz drugih projekata na kojima se radi. U kojoj su oni fazi?
– Pored ovih strateških projekata tu je još niz drugih koji su u postupku ishođenja dozvola od dodatnih proširenja putničke zgrade za prilagodbu Schengenskim uvjetima, fotonaponska solarna elektrana sa trafostanicom, hangar za održavanje velikih zrakoplova, proširenje parkirališta, dogradnja kata upravne zgrade, novo skladište za DFS i td. Dakle puno dokumetacije za gradnju je u pripremi, radimo kao i prethodnih godina na investicijama.
Novim master planom će za narednih 20-25 godina biti planirano daljnje širenje infrastrukture na potezu do Babinduba uz postojeću cestu D 422.

zracna luka

*Je li bilo zapošljavanja novih djelatnika?
-Zračna luka Zadar i dalje ima 98 stalno zaposlenih djelatnika, a taj broj je bio i kad sam preuzela dužnost direktorice. Imamo nekoliko zaposlenika na određeno vrijeme, a ostalih 70-ak zapošaljavamo sezonski po odobrenju Nadzornog odbora. S obzirom na postojanje odluke Vlade o zabrani zapošljavanja, svako zapošljavanje mora prethodno odobriti Nadzorni odbor.
Dakle racionalno upošljavamo nove djelatnike dok promet ne bude znatno veći pa ćemo shodno tome moći zaposliti i više ljudi.
*Koliko se pažnje posvećuje edukaciji zaposlenika?
– Veliku pažnju pridajemo stalnoj edukaciji zaposlenika u području zakonske regulative prihvata i otpreme zrakoplova, putnika i roba,sigurnosti, zaštite zračnog prometa, kvalitete usluga u skladu sa ISO standardima, usavršavanju engleskog jezika kao službenog jezika u zrakoplovstvu, zatim tu je suvremena internet komunikacija s korisnicima i potencijalnim putnicima preko društvenih mreža koja bilježi veliki porast i interes među populacijom svih životnih dobi.
Da je prepoznat naš rad dokazala je i prošlogodišnja međunarodna nagrada Zlatni Interstas 2014. za izuzetan doprinos u razvoju turizma, a ove godine ćemo krajem rujna u Beogradu primiti nagradu „Brand Leader Award „ za izuzetan doprinos u jačanju ugleda, povjerenja i konkurentnosti turističkog tržišta Jugoistočne Europe, a u sklopu rada 5. Business konferencije „Kako povećati konkurentnost i prihode turističkog tržišta JIE“ čiji stručni kolegij je i donio odluku o ovoj nagradi.
*Koliko Vam znače priznanja i nagrade?
– Svaka nagrada je dodatni dokaz i poticaj da svi zaposlenici dobro odrađuju svoj posao i samo tako zajedno i naprijed uz cjeloživotno učenje možemo biti konkurentniji na svjetskom tržištu. Naravno da se u radu dogode i neki propusti i dođu primjedbe i sugestije od naših putnika, ali na tome kontinuirano radimo da se nedostaci čim više smanje i nestanu, a sve u cilju poboljšanja razine kvalitete naših usluga na zadovoljstvo svih naših korisnika.

zracna luka
*Imate li kakvih saznanja o tome kad bi mogao biti raspisan natječaj za direktora/direktoricu Zračne luke?
– Pa evo skoro je prošlo 2 godine od mog imenovanja za direktoricu društva. Mogu reći da nije bilo lako, sasvim su se promijenili uvjeti u odnosu na prethodne godine, ali ne žalim se. Po prirodi sam borac i ne predajem se lako kad naiđem na neku prepreku, a bilo ih je dosta.
Što se tiče natječaja za direktora Zračne luke Zadar, nova Uredba za kriterije za članove uprava u trgovačkim društvima u većinski državnom vlasništvu još uvijek nije izašla tako da se ništa nije dogodilo po tom pitanju. Rekli su mi u DUUDI-ju da će uskoro biti gotova.
*Bivša direktorica teško se mirila sa svojom smjenom. Plašite li se Vi takve mogućnosti?
– Ukoliko će vlasnici Zračne luke biti zadovoljni mojim dosadašnjim radom prijavit ću se na natječaj, a ukoliko ne, imam radno mjesto s kojeg sam i došla, pa se stoga ne bi moralo izmišljati neko novo radno mjesto.
Nisam uopće opterećena funkcijom direktorice, niti smatram da moram ostati na njoj pod svaku cijenu. O tome će svoju riječ reći vlasnici, a ja ću odluku prihvatiti kakva god ona bila.