8. FESTIVAL SUVREMENOG PLESA Kraj kolovoza, a opet solo 8. FESTIVAL SUVREMENOG PLESA Kraj kolovoza, a opet solo
Zadar je domaćin Monoplaya, festivala sola, jedinog festivala specijaliziranog za predstavljanje solo izvedbe u Hrvatskoj u domeni suvremenog plesa i njegovog izričaja unutar suvremenog... 8. FESTIVAL SUVREMENOG PLESA Kraj kolovoza, a opet solo

Zadar je domaćin Monoplaya, festivala sola, jedinog festivala specijaliziranog za predstavljanje solo izvedbe u Hrvatskoj u domeni suvremenog plesa i njegovog izričaja unutar suvremenog kazališta.  Monoplay festivalom sola grad se stavlja u rang s velikim europskim i svjetskim plesnim prijestolnicama kulture.

Monoplay je festival komorne, intimne scenske forme; povijesno utemeljene i karakteristične za suvremenu plesnu scenu koja je uvijek bila na braniku umjetničke časti, kao neka vrsta “siromašnog”, ali istinskog, ne iskomercijaliziranog kazališta… To može biti samostalna koreografska minijatura ili njih nekoliko u nizu, ili cjelovečernja predstava, ali uvijek je naglasak na izloženoj tjelesno-duhovnoj osobnosti, angažiranom umjetničkom stavu i vještini izvođenja. U svojim počecima ples je bio motorička reakcija na određene emocije, na pojačano veselje, strah, žalost, ljubav ili mržnju. Motoričke reakcije na ta uzbuđenja bili su živahni, iracionalni, ali vrlo izraženi slijedovi pokreta koji su višekratnim uzastopnim ponavljanjem poprimili određeni ritmički obrazac i pretvorili se u ples.

Danas je ples puno više, fuzija pokreta, emocija, davanja sebe, cjelokupni performans, visoko iznad razine osjeta vida, sluha i pokreta, a opet svakom pojedinačno pruža osobno zadovoljstvo i tumačenje kako ga svatko za sebe doživljava. Umjetnost u pravom smislu riječi, a ne morate niti biti zaljubljenik u ples.

Povodom 8. rođendana Monoplay sola,  festivala  suvremenog plesa u Zadru porazgovarali smo s umjetnicama suvremenog plesa Ladom Petrovski Ternovšek i prof. klasičnog baleta Sanjom Petrovski.

Ladu ne treba posebno predstavljati, žena-dijete, zadarske plesne škole, nakon nje nastavak na plesnoj akademiji u Salzburgu u Austriji. Svoju karijeru i životni put, nastavlja u Ljubljani, ali i Njemačkoj, Belgiji, itd.  Međutim, Lada, kao pravo “dite zadarsko” uvijek se vraća “doma”, svojim korijenima i nastoji da joj rodni grad bude matična kuća.

Lada je dio organizacije Monoplay festivala, mada je prošle godine odradila vrhunski solo i bit će nam malo žao što nećemo njezin nastup doživjeti  i ove godine. No, nadamo se,  po umjetnički da će nas iznenaditi nekim drugim nastupom u budućnosti. Vjerujemo da će sve to biti s istim žarom kao i sve što je odradila i plesala do sada, kao autor i izvođač predstava,  La Nott i  Kola.

Zadarska plesna scena i Monoplay  od ideje do realizacije?

Lada : Zadar ima kvalitetnu plesnu scenu kojoj je potrebno omogućiti uvjete za rad. Monoplay, zadarskim plesačima i plesačicama nudi mogućnost da pokažu svoj rad festivalu koji se jako brzo pojavio na ljestvici priznatih i kvalitetnih festivala. Najiskrenije stojim iza toga da je Monoplay zaista dobro organiziran festival koji ima stvarno odličnu ekipu. Nas svega desetak organizira cijeli festival, a pripreme traju kroz cijelu godinu. Svi mi organizatori festivala smo povezani sa svjetskom scenom jer smo dio iste.  Organizirati festival s budžetom koji je jednak budžetu za jedan domjenak je stvarno teško. Budžet cijelog festivala je duplo manji od budžeta kojeg sam ja imala za napraviti svoj plesni solo. Svaka čast Petri Hrašćanec i Sanji da su uspjele održati festival na visokom nivou i da su ga ostvarile osmu godinu za redom. Monoplay sretan ti osmi rođendan!

Što festival pruža publici?

Lada : Zadarska publika ima priliku pogledati plesna sola internacionalnih i hrvatskih umjetnika za koje se odluče naši programeri. Smatram jako bitnim da ljudi idu na predstave. Kad osjetim da nisam u tijeku događanja s međunarodnom scenom, sjednem u avion i odem na neki festival na brzinu progutati ono što nude jer moja gostovanja na festivalima najčešće izgledaju tako da dođem dan prije svoje predstave i odem dan nakon. U susjedne države putujem isti dan i isti dan se vraćam jer ne mogu izostati s probi. Znači da u slobodno vrijeme odem na festival na kojem ne gostujem pogledati predstave. Još jedan razlog osnivanja festivala je i povezivanje plesne scene, a naše mlađe cure dok ne skupe hrabrost za napraviti solo za Monoplay volontiraju na festivalu.

Radionice i tehnike koje održavate?

Lada : Ove godine smo imali i Stream Zadar, niz radionica koje su počele 16. kolovoza i završile danas, dan prije Monoplaya. Počeli smo sa Klein Technique, koju je vodila pedagoginja i plesačica iz Berlina Hanna Hegenscheidt, nastavili smo sa radionicom “From act to Acting”, pod vodstvom plesačice i glumice Ivane Jozić iz Zagreba. Stream Zadar smo zaključili s radionicom “Post contemporary dance”, pod vodstvom slovenskog plesača i koreografa Mateja Kejžara, kojeg ćete imati priliku vidjeti prvu večer festivala u izvedbi svog sola “Senser”.

monoplay

Ipak,  sve kreće od Zadarskog  plesnog  ansambla koji je najstariji  plesni ansambl suvremenog plesnog izraza u Dalmaciji. Osnivači su prof. Sanja Petrovski i na žalost, pok. Nives Šimatović Predovan. Specifičnost ovog ansambla jest izvođenje predstava i performansa na najrazličitijim i najneobičnijim prostorima u gradu. ZPA povezuje amatere i profesionalne plesače, organizator je predstava suvremenog plesa i festivala Monoplay – festival sola, te organizira edukacijske programe za plesače svih uzrasta. Svojim angažmanom u kulturnom miljeu grada preko dva desetljeća djeluje na edukaciji, profesionalnoj orijentaciji i približavanju scenske kulture djeci i odraslima.

Prof. Sanju Petrovski ne treba posebno predstavljati. Doajenka je zadarske plesne scene, prof. klasičnog baleta u Glazbenoj i plesnoj školi “Blagoje Bersa”. Prva je i najpoznatija zadarska plesačica, koja energično kroči dalje i uvijek naprijed. Osoba, koja je kako na sceni, tako i iza kulisa pozornice te će nam biti posebno zadovoljstvo vidjeti je na pozornici u solo izvedbi ove godine.

Mia Čorak Slavenska i njezino značenje za ovaj festival?

Sanja: Ovo je godina Slavenske, tj. stogodišnjica naše najveće balerine. Ona je bila most između suvremenog i klasičnog baleta. Zbog toga smo uvodno predavanje u festival Monoplay koji njeguje solo formu, posvetili njoj jer je utrla put suvremenom plesu i solo formi, toj karakterističnoj  formi suvremenog plesa. Predavanje “Plesni solo, forma kojom je Mia Čorak Slavenska osvojila europsku plesnu scenu” održat će plesni publicist, povjesničar i kritičar Maja Đurinović.

Organizacija festivala, vaš angažman u njoj …

Sanja: Prije 8 godina, u doba projekta Artikultura, odlučili smo skupiti zadarske plesne snage i pokazati naš značaj kao “javne potrebe u kulturi” grada Zadra. I festival se dogodio! Petra Hrašćanec i ja smo povukle, mnoštvo plesača se pridružilo i to traje do danas, a čini mi se da će još dugo. Danas je to festival sa sjajnom tehničkom podrškom, odličnom selekcijom, jednom riječju, festival je na europskoj razini.

Koliko i kako  grad može doprinijeti za razvitak festivala,  razvijanja kulture u gradu i da li je moguć njegov značaj na internacionalnoj razini (s obzirom na kvalitetu)?

Sanja: Imamo podršku umjetnika koji se bave suvremenim kazalištem, ljudi koji vole ples i kazalište. Cijeli proces se polako razvija. iako mogu reći, suviše polako. Podrška grada postoji, može biti i veća. Mi imamo sve, znanje, strukturu, predivne ljude, no fali nam novaca. Mislim da grad i županija mogu dosta pomoći u tome, kao i turistička zajednica, svakako. Osim u Hrvatskoj, u Europi postoje još dva festivala solo forme, u Irskoj i Poljskoj. Mi smo jednako dobri kao i oni. Kazališnoj kulturi, pa tako i plesnoj, je potrebno ulaganje u ljude, opremu, prostore i promidžbu.  Košta, no rezultati su zapanjujući. Porast kvalitete življenja u samom gradu, smisao postojanja, na koncu i zabava su neizbježni.

Postoji li mogućnost da nove nadarene generacije plesača ne odlaze iz grada, da grad bude njihovo matično sjedište, ako da, o čemu to ovisi?

Sanja: Mogu se zadržati talentirani profesionalni plesni umjetnici. No, moraju imati osim prostora za vježbu i izvedbeni prostor na raspolaganju. Narvno, i financije, sponzore. Treba razlučiti amatersko bavljenje plesnom umjetnošću od profesionalne. Ovdje je to još uvijek nejasno, izmiješano. Istraživanje i stvaranje plesne umjetnosti zahtjeva prostor, vrijeme i novac. Vrijeme plesača kratko traje i jako brzo prolazi. Danas je sve više novih pristupa plesnoj umjetnosti, novih tehnika i potrebno je ići ukorak s vremenom, Zbog toga kao uvod u festival održavamo radionice renomiranih koreografa, pedagoga, plesača da bismo informirali nove plesne snage u Zadru i cijeloj Hrvatskoj o bogatstvu koje pruža plesna umjetnost.

 

Program 8. Festivala suvremenog plesa:

utorak, 30. kolovoza – prvi dan
18:00 sati Plesni solo: forma kojom je Mia Čorak Slavenska osvojila europsku plesnu scenu – uvodno predavanje, Maja Đurinović
20:00 sati otvaranje festivala ispred Kazališta lutaka Zadar
21:00 sati Matej Kejžar (Slovenija) – Senser
22:00 sati Kritički parkour – moderatorice Iva Nerina Sibila i Maja Đurinović

srijeda, 31. kolovoza – drugi dan
20:00 sati Plesni odsjek Akademije dramske umjetnosti Zagreb – radovi
21:30 sati Matija Ferlin (HR) – Sad sam lucky
23:00 sati Kritički parkour – moderatorice Iva Nerina Sibila i Maja Đurinović

četvrtak, 1. rujna – treći dan
20:00 sati prezentacija radova zadarske plesne scene 
21:00 sati Filipa Bavčević (HR) – Ruta
21:30 sati atrij KLZ Sanja Petrovski (HR) – Sponzorova lista
22:00 sati Josipa Štulić (HR) – This is not a love song
23:00 sati Kritički parkour – moderatorice Iva Nerina Sibila i Maja Đurinović
23:30 sati Koncert zatvaranja – 245th day of the year, Sv. Dominik

By: M.Č.

  • Rinalda

    31. kolovoza 2016. #1 Author

    Konačno malo kulture u gradu… šteta što nije češće… po ovako nečem, vrijedi krilatica #birajzadar

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *