TURISTI U GAŽENICI KAO OVCE NA KIŠI Hoće li i iduće godine doći u Zadar?

Čini se kako je u Hrvatskoj, pa tako i u Zadru postala normalna želja baviti se turizmom, od njega živjeti, ali na način da nam turisti samo ostave novac i odu ili u još boljem slučaju da niti ne dolaze već da ga samo pošalju.

U prilog ovoj činjenici ide i ophođenje prema nadobudnim turistima, u ovoj priči uglavnom Talijanima koji su se našu zemlju i ljude odlučili bolje upoznati dolaskom u naš grad trajektnom linijom Ancona – Zadar u još uvijek aktualnu i kontroverznu luku Gaženica.

Prvi kontakt s Hrvatskim tlom doživjeli su, zahvaljujući samo prirodnoj pojavi, kiši, kao krdo ovaca ili u boljem slučaju gomila izbjeglica koji su se naivno ukrcali na trajekt te zaplovili put Hrvatske, odnosno Zadra, u potrazi za boljim životom.

Snovi o obećanoj zemlji s preko 1000 otoka rasplinuli su se kao baloni od sapunice. Zašto? Odgovor je jednostavan. Putnički terminal je privremeno montažna zgrada u koju je uloženo oko pet milijuna kuna, a ista je jako udaljena od samog pristaništa za trajekte te potpuno neprikladna za lošijih vremenskih uvjeta, poput bure ili u ovom ljetnom slučaju, kiše.

Sramota za Zadar

Naime, na fotografiji u prilogu grupa je talijanskih državljana koji s kuferima čekaju na ukrcaj, a kako se ne bi udaljavali s propisanog položaja na terminalu za nadzor i provođenje reda bio je zadužen službenik carinske policije koji ih je cijelo vrijeme dok je po njima “lilo kao iz kabla”, držao na oku. Čekajući ukrcaj, jadni turisti se jednostavno nisu imali gdje skloniti od kiše nego su stajali stisnuti poput pokislog krda ovaca koje čuva tornjak (pas čuvar op.a.).
Sramota za Zadar i sramota za Hrvatsku. Zbog političkih prepucavanja svakodnevno odašiljemo predivne slike naše zemlje u svijet.
Bit će zanimljivo vidjeti review iliti osvrt ovih ovaca, pardon turista, na boravak na našem pašnjaku, pardon obali nakon ovakvog kraljevskog tretmana naše turistički profilirane zemlje Hrvatske.

Gaženica, odnosno putnički terminal i njegova udaljenost od pristaništa, nisu problem turista, već Vlade RH, resornog ministarstva te lokalne i regionalne samouprave. Već mjesecima se vodi verbalni rat na već izlizanoj relaciji HDZ – SDP tko je započeo, a tko će završiti projekt luke Gaženica jer to je bitno u skupljanju političkih bodova.

Loši uvjeti za putnike

Politička prepucavanja trenutno se prelamaju na leđima upravo onih čiji problem ta luka nimalo nije niti bi ikada smjela biti. Na onima od kojih ljudi upravo u ovim krajevima žive.

Pravi fijasko projekta Gaženice, odnosno putničkog terminala i njegove udaljenosti od pristaništa, dogodit će se vrlo brzo, vjerujemo već s prvim kišnim i burnim danima čije posljedice će najviše osjetiti lokalno stanovništvo, odnosno otočani, za koje više instance ni prije nije bilo pretjerano briga.
Naime, ako je prije navedeno ponašanje i ophođenje standard za turiste kakvo li će tek biti za domaće ljude čija egzistencija ovisi o svakodnevnom putovanju u Gaženicu.

Strah nas je i pomisliti što bi bilo kada bi zaista upalio projekt Hrvatska 365 pa bismo možda dobili turiste i tijekom zimskih dana. No, nadajmo se da će takvi ipak dolaziti u Zračnu luku.

gaženica

Podsjetimo, treća faza izgradnje Gaženice trebala je biti putnička zgrada koju je projektirala tvrka Marina projekt, u vlasništvu sveprisutnog zadarskog arhitekta Nikole Bašića, ali se u smjenama vlasti od tog projekta odustalo.
Novo projektno rješenje radi IGH i trebalo bi se završiti do kraja ove godine. Do tada će putnički terminal, kako smo prije spomenuli, biti pet milijuna kuna vrijedna montažna zgrada.

Predstavnici Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture su krajem kolovoza 2014. godine s predstavnicima Europske investicijske banke (EIB) i njemačke Razvojne banke (KfW) postigli dogovor za financiranje izgradnje revidirane zgrade terminala koja će u konačnici biti jeftinija za gotovo 300 posto od ponude koja je stigla za stari objekt, a iznosila je 50 milijuna eura.

Mjere štednje

Jedan dio nove zgrade kompletno će se graditi, dok će drugi biti ostavljen u visokoj “roh bau” fazi kako bi budući potencijalni koncesionari mogli sami urediti prostor i unijeti sadržaje koji su im potrebni.

Napravljen je operativni plan koji podrazumijeva preprojektiranje na način da su zadovoljeni minimalni tehnički uvjeti, dok bi kostur, odnosno ljuska zgrade ostala onakva kakvu je osmislio arhitekt Nikola Bašić, ali bi se racionalizirao prostor i materijal u gradnji.
Za sve to ishođene su potrebne izmjene i dopune dozvola, pa bi početak izgradnje same zgrade trebao uslijediti 2015. godine.
Paralelno s tim
Lučkoj upravi Zadar bit će osigurana pomoć pri pronalasku koncesionara.

Završetak zgrade u potpunosti i otvaranje očekuje se tek na ljeto 2017. godine. Nadamo se da ćemo se do tada još uvijek baviti turizmom.