SENZACIJA Podvodni restoran i tunel, te Papin otok za avangardnu marinu!

Osim one konzorcija “Porto Jadera 1177” u konkurenciji za dodjelu koncesije su i ponude tvrtki Marine Signum i Olive Island, ACI-ja, Doris grupe i Tankerkomerca.

Pet ponuđača na natječaj se javilo još 2014. godine kada ga je raspisalo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, no godinama je bio stopiran zbog imovinsko-pravnih zavrzlama.

Zadarska tvrtka Tankerkomerc koja je od 1982. godine u posjedu marine tražila je, naime, sudskim putem konverziju prava korištenja u pravo na koncesiju. U suprotnom su zahtijevali od države povrat ulaganja, koja su procijenili na 40-ak milijuna eura, iako oni državi nikada nisu platili ni kune za korištenje marine.

U nizu presuda i žalbi, spor je trajao godinama, no prošle je godine donesena pravomoćna presuda da marina mora biti vraćena državi jer je riječ o pomorskom dobru od nacionalnog interesa. Ponuđači su u međuvremenu morali čak obnavljati bankarske garancije, no na kraju se ipak nadaju da će se situacija uskoro riješiti jer stajanje na mjestu, kažu, nikome ne koristi.

U zaljevu bi bio postavljen veliki plutajući otok koji bi s kopnom bio povezan podvodnim tunelom, izgrađenim na samom dnu mora, na dubini od 4 do 7 metara. Ljudi bi imali dojam kao da su u podmornici, te bi, hodajući njime, mogli razgledati i podmorje, a isti bi ambijent bio i u obližnjem podvodnom restoranu, prvom takvom u Hrvatskoj.

To je samo dio vizije kako bi mogla izgledati zadarska marina, ako se pita konzorcij “Porto Jadera 1177″. On okuplja uspješne hrvatske kompanije, te zajedno konkurira na natječaju za koncesiju koja je godinama u sjeni pravnog apsurda.

– Mi nismo vidjeli druge ponude, ali smatramo da je naša čista senzacija za Zadar i zato nam je žao što se toliko čeka. Koliko znamo, pravomoćna presuda je već neko vrijeme donesena i sudovi su potvrdili da nema nekih prepreka za natječaj. Dakle, nema razloga da se ne sastavi povjerenstvo i ne donese odluka. Suludo je da nešto čekamo, a ne znamo ni što.” – kaže Hrvoje Panjol iz konzorcija “Porto Jadera 1177” te dodaje kako je riječ o projektu koji je izrazito ekonomski i gospodarski važan za Hrvatsku i zato bi ga Vlada trebala podržati.

Oni naime planiraju u marinu uložiti 100 milijuna kuna, te smatraju da je riječ o investiciji koja će se bez sumnje isplatiti, a država će dobiti nemali dio kolača. Riječ je o fiksnih 40-ak milijuna kuna godišnje, te još 4 posto ukupnih prihoda. Nositelj ovog projekta je tvrtka “Belle Adria”, a konzorcij planira sasvim novim avangardnim pristupom modernizirati marinu na ulazu u uvalu Jazine koja dijeli stari dio grada na poluotoku i kopno. Riječ je o jednoj od najatraktivnijih i najpoželjnijih marina na Jadranu, ali i jednoj od rijetkih koja nema riješeno pitanje koncesije što koči njen napredak i modernizaciju.

“Mi imamo viziju da to bude prva u potpunosti ekološka i zelena marina u Hrvatskoj. Energija ni se dobivala od sunca, vjetra i plime i zapravo je riječ o sasvim novom konceptu nautičkog turizma.” – ističe Hrvoje Panjol, te ističe kako bi veliki plutajući otok također imao svoju svrhu. On bi ujedno bio i valobran s obzirom na to da su trenutačno jedan od najvećih problema marine valovi koje stvaraju sjeverni vjetrovi, tramontana i maestral.

“Mi smo dosta putovali po Grčkoj, Turskoj i ostalim mediteranskim državama gdje smo proučavali marine. I ovo je uistinu još neviđena inovacija, toga nema nigdje.” – objašnjava Panjol, te dodaje kako će u more biti postavljene i tribine koje će pospješiti cirkuliranje vode u uvali. Osim što će vodeni otok biti atraktivan te što ima ekološku komponentu, iza njega postoji priča koja će biti plus turističkoj ponudi.

“Papin otok”, kako će se zvati, bit će posvećen papi Aleksandru II. koji je 1177., što je godina koja simbolično stoji i u nazivu konzorcija, posjetio tadašnju Jaderu kako bi se sklonio od nevremena. Stoga bi se na spomen otoku u suradnji s Arheološkim i Pomorskim muzejom grada Zadra uredio memorijalni centar.

Nad njime se planira izgraditi monumentalni križ koji bi dominirao marinom u kojoj bi se čak nalazila replika papina broda. Tu su ideju predstavnici konzorcija čak predstavili vatikanskoj crkvenoj vlasti kako bi od njih dobili blagoslov, a s projektom su upoznali i samog papu Franju. Smatraju kako je to odlična ideja za promociju Zadra, a pitaju se samo – kako se toga ranije nije nitko sjetio?

“Najvažnije je da bi u tim atrakcijama mogli uživati i Zadrani i njihovi gosti. Sada je pristup marini ograničen, a do prije nekoliko godina ondje se nije smjelo ni prolaziti, iako ni danas ne gledaju blagonaklono na vas ako dođete tamo. Mi želimo maknuti sve ograde i rampe, a na marinu gledamo kao na novu javnu površinu uređenu za sve građane. Mali grad unutar grada.” – kaže Hrvoje Panjol, te napominje kako će se u marini nalaziti igrališta, trgovine, kafići, restorani… Dodaje i kako će svi koji koriste marinu i dalje imati sigurnost i privatnost, ali nema razloga da, primjerice, hoteli, restorani i masaže ne budu dostupni svima.

Marina, koja trenutno ima 230 vezova, nakon modernizacije, moći će primiti 10 posto manje brodova, a razlog je što će se napraviti infrastruktura za primanje velikih brodova i megajahti. U marini će raditi ukupno 400 zaposlenih, dio na ugovor na neodređeno, dio sezonski, a Panjol kaže kako im je cilj i tamošnjim lokalima otvoriti priliku za lokalno poduzetništvo, te uvesti domaću ponudu, pa će se tako prodavati maraske, smokve, suveniri iz Zadra. Kod njih je sve domaće, od dizajna do materijala za gradnju, a cijeli se projekt temelji na ideji  “3H” – hrvatski konzorcij, hrvatski kapital i hrvatsko znanje.

 

Izvor: Večeranji list